Home » “Killing” marketing plan opstellen!

“Killing” marketing plan opstellen!

    Hi, welkom op mijn eerste blog voor Axiflex! Mijn naam is Naomi Martosoewondo en ik ben sinds juni 2021 werkzaam als marketing medewerker bij Axiflex, waar ik voornamelijk werkzaamheden verricht voor Afangaro. Ik ben dol op sneakers, heb een liefde voor lekker eten en kies bankhangen boven een avondje stappen.

    Voor Afangaro zijn mijn taken uiteenlopend, zoals het schrijven en bedenken van marketing campagnes, maar ook het maken en bedenken van content. Als we denken aan marketing is een marketingplan opstellen dan ook zeker niet onbelangrijk. In deze blog leg ik uit waarom een marketingplan essentieel is en hoe jij straks een killing marketingplan kan opstellen!

    Marketingplan, wat is dat?

    Een marketingplan is als het ware een stappenplan, oftewel een strategie om jouw product succesvol op de markt te brengen en daarmee jouw doelgroep op de juiste manier te bereiken. Dit gaat gepaard met marktonderzoek: letterlijk een onderzoek naar de markt die jij wilt betreden. 

    Waarom een marketingplan?

    Wanneer jij een goed marketingplan weet op te zetten wordt de koers van het bedrijf duidelijk. Zo weet je precies welke stappen je moet volgen om jouw doelstelling te behalen. Kortom, een marketingplan zorgt voor structuur en overzicht. 

    Cool! Maar hoe doe ik dat?

    Een marketingplan vergt aandacht en kan vaak veel tijd kosten, maar dat levert op lange termijn wel goede resultaten op. Winner! Hieronder leg ik kort in 6 stappen uit hoe jij een killing marketingplan kan opstellen.

    Stap 1: stel marketingdoel(en) op

    Wat wil je bereiken? En waar zie je jouw bedrijf staan op lange termijn? Een goede methode is om jouw doelen SMART te maken, dat staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Schrijf zo concreet mogelijk jouw doelen op, zodat duidelijk wordt waar je naartoe wil werken.

    Stap 2: doe marktonderzoek

    Eerder hadden we het over dat een marketingplan gepaard gaat met marktonderzoek. Dit is dan ook dé basis van jouw strategie. Een marktonderzoek bestaat uit verschillende analyses en onderzoeken die de markt voor jou beter in kaart brengt. Denk aan de marktgrootte, de concurrenten, de trends en ontwikkelingen. 

    Stap 3: bepaal jouw doelgroep

    Nadat de markt in kaart is gebracht, omschrijf je de doelgroep. Wie is jouw klant? En wat zijn hun pains en gains? Hoe beter je dit voor ogen hebt, hoe makkelijker het wordt om jouw product aan deze doelgroep te verkopen en jouw marketingstrategie hierop aan te passen. Dit is wat je omschrijft:

    • Leeftijd
    • Hobbies en interesses
    • Demografische kenmerken
    • Koopgedrag 

    Stap 4: bepaal de positionering

    Positionering houdt in hoe jij je als bedrijf wilt positioneren in de markt en je doelgroep. Wil je luxe of comfort uitstralen? En welke gedachten en gevoelens komen er naar boven wanneer de doelgroep in aanraking komt met je merk? Hierbij is het dus belangrijk dat je je merkidentiteit goed hebt geformuleerd. Ook dit vergt veel tijd en aandacht. De juiste positionering zorgt ervoor dat je on-top-of-mind blijft bij de doelgroep. 

    Stap 5: stel een budget op

    Tijd is geld. Daarom is het dus belangrijk dat je weet hoeveel tijd en geld je wil besteden aan marketing en welke middelen je daarvoor wil inzetten. Middelen zoals bijvoorbeeld personeel, softwares en/of advertentie plaatsing. 

    Stap 6: stel metrics op

    Meten is weten. Stel daarom metrics op om zo je successen te meten, dit kan bijvoorbeeld met Google Analytics. Google Analytics geeft een overzicht van cijfers en statistieken van je website, zoals het aantal unieke bezoekers. Een voorbeeld van het instellen van een metric is bijvoorbeeld: bij 20 bestellingen aan de hand van mijn call-to-action Instagram post heb ik mijn succes behaald. Zo wordt het behalen van je doel niet alleen duidelijker, maar geeft het je die adrenaline rush wanneer je net dat succes heb behaald. 

    Door: Naomi Martosoewondo

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *