Meteen naar de inhoud
Home » Zo overwin je de januari-dip!

Zo overwin je de januari-dip!

    Beluister het blog!

    Je herkent het vast wel; de feestdagen zijn voorbij en daarmee ook alle gezelligheid die de decembermaand met zich meebracht. Hierdoor is het dus ook normaal dat je een soort dip kan ervaren aan het begin van het nieuwe jaar. Het is koud, we moeten weer aan het werk en je mist de gezellige tijd met al je vrienden en familie. Hieronder heb ik voor jou de vijf beste tips om deze kille maand door te komen en jezelf te herpakken!

    1. Ga naar buiten

    Voor je fysieke en mentale gezondheid is het erg belangrijk om minimaal 30 minuten per dag buiten te zijn. Je zal zien dat je door even ‘een frisse neus’ te halen, je daadwerkelijk beter gaat voelen. Ook is het belangrijk om, als dat mogelijk is, vijftien minuten per dag in de zon te zijn. Hierdoor krijg je genoeg vitamine D binnen. Deze stof zorgt ervoor dat je beter in je vel gaat zitten en fitter wordt. Daarnaast is het natuurlijk ook heerlijk om even lekker in de zon te gaan zitten en bijvoorbeeld een nieuw boek te lezen.

    2. Doe iets nieuws

    Het is natuurlijk belangrijk om te blijven leren en nieuwe ervaringen op te doen. Begin het jaar goed door iets nieuws te leren! Denk hierbij aan dat ene muziekinstrument dat je altijd al hebt willen bespelen of die ene sport die je altijd al wilde beoefenen. Nieuwe dingen doen en leren zorgt ervoor dat je meer plezier gaat ervaren en enthousiast wordt voor activiteiten. Daarnaast blijf je jezelf hierdoor ontwikkelen.

    3. Ga sporten

    Je had het misschien al verwacht, maar ook sporten zorgt ervoor dat jij je beter gaat voelen. Je lichaam maakt namelijk de stoffen dopamine en serotonine aan tijdens en na het sporten. Deze stoffen zorgen voor een boost en een voldaan gevoel. Ook zorgt dit voor minder stress. Het is dus niet alleen fysiek, maar ook mentaal erg goed voor je. Je hoeft niet perse naar de sportschool of lid te worden bij een vereniging, maar je kan natuurlijk ook gewoon een stukje hardlopen of een home-workout voor jezelf organiseren. Er staan op internet genoeg tips of schema’s om dit te realiseren.

    4. Gun jezelf wat rust

    Maak wat tijd vrij voor jezelf. Denk er bijvoorbeeld aan om een boek te lezen of een puzzel te maken. Ook kan je ’s avonds na een lange dag lekker op de bank kruipen om je favoriete film of serie te kijken. Het is belangrijk om tijd voor jezelf in te lassen. Daarnaast is het natuurlijk fijn om even wat geld te besparen na de dure decembermaand. Je zal zien dat het heerlijk is om even alles los te laten en volledig te relaxen.

    Het kan natuurlijk ook dat je juist erg onrustig wordt van niet productief zijn. Lees dan ook onze blog ‘Werken buiten werk?!’.

    5. Stap de keuken in

    Tot slot is onze laatste tip een hele leuke, die je goed kan combineren met een avondje chillen. Er staan namelijk super veel recepten op internet om gezonde snacks te maken voor bij je filmavondje. Hierdoor kan je de benodigde stoffen voor je lichaam binnenkrijgen en kan je tegelijkertijd even heerlijk genieten van het maken van deze snack. Sta jij nou niet zo vaak in de keuken? Probeer het eens! Je zal zien dat het erg leuk (en lekker) zal zijn. 

    Tip: Ben jij nou echt niet het type om zoveel tijd in je eentje door te brengen? Dan kan je deze tips ook gewoon samen doen met je partner, een vriend of een vriendin!

    Door Matthias Boer

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.